Elég, ha a hőmérséklet néhány fokkal nulla alá csökken, autónknál felléphet a befagyó tömítések problémája, ami miatt nagyon gyakran nem tudjuk kinyitni autónk ajtaját. Hogyan vegyük ennek elejét? Hogyan védjük a tömítéseket, hogy autónk a téli hónapokban is kifogástalanul működjön? Íme néhány bevált módszer.
Minden autósnak tudnia kell, hogy a tömítéseket nem csak télen kell gondozni, hanem egész évben. Ha megfelelően karbantartjuk őket, akkor a fagy nem okoz kellemetlen meglepetést, az ajtókat pedig minden nehézség nélkül ki tudjuk majd nyitni. A gépkocsi-tömítések megfelelő ápolásához elegendő néhány olcsó, könnyen beszerezhető termék.
A tömítések védelmére az autósok már évek óta a technikai vazelint használják. A vazelin nem csak védi a tömítéseket befagyás ellen, hanem növeli azok súrlódással szembeni ellenálló képességét. Hátránya, hogy egy zsíros réteget hagy hátra a tömítéseken, és az, hogy nincs ápoló hatása.
Ilyen hatással a speciális tömítésápoló szilikon rendelkezik. Az ilyen típusú készítményt könnyű felvinni, szagtalan, javítja a gumi kinézetét és rugalmasságát. Egész évben biztosítja a tömítések védelmét kiszáradás és repedezés ellen, télen pedig akár -50°C-ig ellenáll a fagynak. A tömítésápoló szilikonok különböző formában – spray vagy rúd – kaphatók.
Függetlenül attól, hogy milyen készítményt választunk, a tömítések karbantartásánál néhány lépést be kell tartanunk. A glicerin vagy szilikon felvitele előtt meg kell mosni az autót. Télen ez nem olyan egyszerű, legjobb, ha zárt helyiségben működő kézi mosót választunk, a végén pedig gondosan szárítsuk meg az autót, még a legkisebb alkatrészt is. Ez nagyon fontos, főleg a tömítések esetében, amelyeknek teljesen száraznak kell lenniük a védőszer felvitele előtt.
A spray vagy rúd alakú készítmények használati módja hasonló: vigyük fel a terméket a tömítésre, és száraz törlőruhával kenjük szét. A rúd alakú készítménynél még a kárpit felvitel alatti beszennyezésének a kockázata is minimális.
Ne feledjük, hogy minden tömítésről gondoskodni kell, nem csak az ajtóknál lévőkről. Ne hagyjuk ki a csomagtartó és az oldalsó ablakok tömítéseit sem.
Ha nem gondoskodtunk a tömítések megfelelő védelméről, akkor azok fagyok esetén befagyhatnak, és nem tudunk bejutni az autónkba. Ilyenkor jó, ha van nálunk egy kisméretű jégoldó spray, amellyel befújunk az ajtórésbe, majd pár perc elteltével újra megpróbáljuk kinyitni az autót.
Ha nincs nálunk jégoldó, megpróbálhatjuk széttörni a tömítések között megfagyott jeget. Ezt az ajtó egyenletes, egyenlő időközönként való megnyomásával végezzük. Tilos erővel húzni az ajtót, mert ezzel leszakíthatjuk a tömítést.
A tél nehéz időszak az autósok számára. Kötelező gumicsere, óvatos vezetés szélsőséges körülmények között, napi küzdelem a reggeli hóeltakarítással és különböző üzemzavarokkal, amelyek különösen télen gyakoriak - a legtöbb autós számára így telnek a téli hétköznapok. Éppen ezért fontos, hogy kezelni tudjuk azokat a különböző problémákat, amelyekkel télen találkozhatunk. Az alábbiakban adunk néhány tanácsot azzal kapcsolatban, hogyan lehet elkerülni a leggyakoribb és legkellemetlenebb helyzetek egyikét – a központi zár üzemzavarát.
A távirányítóval vezérelhető központi zár nagy kényelmet nyújt mind az autósok, mind az utasok számára. Komfortosabbá teszi az életüket, és lehetővé teszi az autóba való gyorsabb beszállást, ami különösen hasznos olyankor, amikor fagypont alá süllyed a hőmérséklet. Ez ma már minden új autó alapfelszereltségébe beletartozik.
A távvezérelt központi zárrendszerek az elektromos ajtózárműködtető-egység segítségével működnek, amelyek sajnos ki vannak téve a nedvességnek, fagynak és hónak. Télen a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt ez az egység kétszer olyan gyakran hibásodik meg, mint más évszakokban. A reggeli csalódások és a költséges javítások elkerülése érdekében érdemes megtenni a megfelelő óvintézkedéseket. Ezeknek a végrehajtása könnyű, gyors és nem is kerül sokba.
Télen több energiát fogyaszt az autó, mert a rossz időjárási körülmények között gyakrabban fel kell kapcsolni a világítást, a belső fűtést, valamint az ablakok páramentesítését. Ezen felül alacsonyabb hőmérsékleten gyorsabban lemerül az akkumulátor. A központi zárat az autó elektromos rendszere működteti. Ennél fogva, ha az akkumulátor lemerül, a központi zárnak nem lesz energiaforrása, és biztosan nem fog működni.
Az akkumulátor lemerülésének megelőzése érdekében érdemes korlátozni a belső fűtést utazás közben, és minden nap indítsa be az autót – még akkor is, ha nem kell sehova utaznia (a lényeg, hogy az akkumulátor ne menjen tönkre az állásban) –, és a megfelelő eszközzel töltse az akkumulátort. Ezen felül érdemes szakképzett autóvillamossági szerelőhöz is rendszeresen ellátogatni.
Időnként a központi zár rendszer azért nem működik, mert lemerült az elem a távirányítóban. Célszerű az elemeket rendszeresen cserélni, különösen, amikor fagypont alatt van a hőmérséklet, mert olyankor gyorsabban lemerülnek. Az is előfordul időnként, hogy elromlik a távirányító. Ebben az esetben elég ezt az eszközt kicserélni, és utána megint jól fog működni a központi zár.
Amikor a központi zár elromlik, és kénytelenek vagyunk manuálisan kinyitni az ajtót, egy másfajta problémába ütközhetünk - a berozsdásodott zárba. A megelőző intézkedések során tehát érdemes erre is figyelmet fordítani. A korrózió elkerülése érdekében évente többször olajozza be a zárat. Időnként célszerű az autót hagyományos módon nyitni, még akkor is, ha a központi zár jól működik, csak azért, hogy megmozgassuk a zár mechanikus alkatrészeit és elkerüljük az esetleges problémákat.
Sajnos ezt nem mindig tudjuk elkerülni. Ennek leggyakoribb oka az autóban lévő ajtózárműködtető-egység meghibásodása. Ilyen helyzetben az adott egységet ki kell cserélni. A csere nem bonyolult, és nem is költséges. Pár ezer forintért vásárolhatunk új ajtózárműködtető-egységet, de a cseréhez le kell szerelni az ajtót. Ezzel viszont forduljon szakszervizhez.
Vous voulez en voir plus ? Szeretne többet megtudni? Vissza az összes gumiabroncs tipphez