A járműbe beszerelt abroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) feladata az, hogy figyelmeztesse a vezetőt, ha egy vagy több abroncs túlságosan puha, ami veszélyt jelenthet a biztonságos közlekedésre. A TPMS az alacsony keréknyomást sárga kontroll-lámpával jelzi, amely a műszerfalon abroncs-keresztmetszet alakban gyullad ki (lópatkóra hasonlít), benne egy felkiáltójellel.
Ennek a kontroll-lámpának hosszú története van. Ez a történet onnan gyökerezik, hogy a múltban soha nem tudtuk, hogy megfelelő-e a nyomás az abroncsokban, és számos olyan súlyos baleset történt, amelyet el lehetett volna kerülni, ha a vezető tudja, hogy alacsony a nyomás a gumiban. A becslések szerint még ma is jelentős azoknak a járműveknek a száma, amelyek puha gumikkal mennek ki az útra. A TPMS segítségével végzett helyes abroncskarbantartás azonban sok súlyos balesetet képes megelőzni.
Amíg ez a kontroll-lámpa nem terjedt el, csak úgy tudtuk ellenőrizni a levegőnyomást, ha kiszálltunk, lehajoltunk és műszerrel megmértük. Néhány kivétellel ez volt az egyetlen olyan nyomásellenőrző eszköz, amely az átlagos fogyasztó számára rendelkezésére állt. A TPMS rendszerek nem egyformán működnek. Az alacsony nyomást jelző kontroll-lámpa felgyulladása mind az indirekt, mind a direkt TPMS esetében a folyamat utolsó lépését jelenti.
Az indirekt TPMS általában az ABS fékrendszer által használt keréksebesség szenzorokra támaszkodik. Ezek a szenzorok mérik az egyes kerekek fordulatszámát, a fedélzeti számítógép pedig összehasonlítja ezeket az adatokat egymással, valamint más járművek üzemi adataival, például a sebességgel.
Az egyes kerekek fordulatszáma alapján a számítógép meghatározza a járművön lévő abroncsok relatív méretét. Amikor a kerék a vártnál gyorsabban kezd forogni, a számítógép arra a következtetésre jut, hogy az abroncs túlságosan puha, és figyelmezteti a vezetőt.
Az indirekt nyomásellenőrző rendszer tehát valójában nem is méri az abroncsokban lévő nyomást. Nem arról van szó, hogy elektronikusan feldolgozza ugyanazt a mérési adatot, amelyet a műszer is megmutathat. Az indirekt nyomásellenőrző rendszer egyszerűen azt méri, hogy milyen gyorsan forognak a kerekek, és erről jelzéseket küld a számítógépnek, amely aktiválja a kontroll-lámpát, ha a forgásban valami problémát észlel.
A direkt TPMS rendszerben minden abroncs tartalmaz egy nyomásellenőrző szenzort, amely figyeli a nyomásszintet – az ABS rendszerből érkező kerékforgási adatokon túl.
A direkt TPMS szenzorai akár az abroncsok hőmérsékletét is mérhetik. A direkt nyomásellenőrző rendszer mindezeket az adatokat továbbítja egy központi vezérlő modulnak, amely elemzi és értelmezi azokat, és ha az abroncs nyomását a kelleténél alacsonyabbnak találja, ezt közvetlenül jelzi a műszerfal felé, ahol felgyullad a kontroll-lámpa. A direkt nyomásellenőrző mindezen adatokat általában vezeték nélkül továbbítja. Minden szenzor egyedi azonosító számmal rendelkezik. Így a rendszer nem csak saját magát és más járművek rendszereit, hanem az egyes kerekek nyomásértékeit is meg tudja különböztetni egymástól.
Sok gyártó saját technológiát használ ezekhez a rendkívül speciális rendszerekhez, ezért a TPMS-t csak tapasztalt és szakképzett szerelők tudják kicserélni olyan módon, hogy az megfelelő legyen az adott jármű számára.
Eltérő módszerekkel ugyan, de mindkét rendszer ugyanazt a célt szolgálja, és ugyanazt a kontroll-lámpát kapcsolja be. Bár a TPMS rendszer megfelelő karbantartás mellett pontos jelzéseket adhat, nem helyettesíti a manuális nyomás ellenőrzéseket, és csak egy kiegészítő eszköznek tekintendő a gépkocsi karbantartásához szükséges kellékek között.
Vous voulez en voir plus ? Szeretne többet megtudni? Vissza az összes gumiabroncs tipphez