A kerékcserét minden járművezetőnek meg kell tanulnia. Ha valaki arra számít, hogy a mobiltelefonja majd az út szélén is kisegíti a bajból, könnyen pórul járhat, mert előfordulhat, hogy pont elfelejtette feltölteni, nincs térerő, vagy éppen otthon felejtette a telefont. Defekt bárhol előfordulhat, és a mobiltelefon nem helyettesíti a szükséges ismereteket.
Ha észreveszi, hogy defektet kapott, ne kezdjen el hirtelen fékezni vagy lekanyarodni. Lassan csökkentse a sebességét, és figyelje, hogy hol talál széles padkával ellátott vízszintes és egyenes útszakaszt. A legideálisabb hely egy üres parkoló. Célszerű vízszintes terepet keresni, hogy az autó ne tudjon elgurulni. Szerencsésebb egyenes útszakaszon megállni, mint kanyarban, így az arra haladó járművek könnyebben észreveszik Önt.
Soha ne próbáljon keskeny útpadkán, az arra haladó járművek mellett kereket cserélni. Folytassa az útját (lassan) egészen addig, ameddig biztonságos helyet nem talál. Bár defektes gumival történő autózás esetén sérülhet a felni, még mindig jobb felnit cserélni, mint egy figyelmetlen vezető áldozatául esni. Feltétlenül olvassa el a jármű kézikönyvét és nézze át, hogy az Ön járművén pontosan hogyan kell kereket cserélni.
A vészvillogó villogása mellett a többi vezető könnyebben észreveszi Önt az út szélén. A balesetek elkerülése érdekében azonnal kapcsolja be, amint észleli, hogy le kell húzódnia.
Miután megállt, feltétlenül húzza be a kéziféket a kerékcsere előtt. Ezzel minimálisra csökken az esélye annak, hogy az autó elgurul.
Az ékeket a kerekek elé vagy mögé helyezze be, hogy a jármű semmiképpen ne tudjon elgurulni, miközben Ön a defektet javítja. Ha valamelyik hátsó kereket cseréli, az ékeket az első kerekek elé tegye. Ha valamelyik első kerék defektes, az ékeket a hátsó kerekek mögé tegye. Egy tégla vagy nagyobb kő is ugyanolyan jó szolgálatot tehet, mint egy igazi ék. A lényeg, hogy ez elég nagy legyen ahhoz, hogy megfékezze az autót a gurulástól.
Ha az Ön járművén dísztárcsa fedi a kerékanyákat, azt könnyebb a jármű megemelése előtt levenni. Ha a kerékanyák szabadon vannak, továbbléphet a 6. pontra. A kerékkulcs lapos végével pattintsa le a dísztárcsát. A kerékkulcs a legtöbb járműhöz használható, de néhány dísztárcsát csak másfajta eszközzel lehet levenni. Olvassa el kézikönyvében a dísztárcsa levételének módját.
A kerékkulcs segítségével próbálja a kerékanyákat az óramutató járásával ellentétes irányba csavarni, amíg meg nem indulnak. Lehet, hogy nagy erőt kell kifejtenie, de ez nem baj. Szükség esetén használja a lábát vagy teljes testsúlyát. A kerékanyákon egynegyed vagy fél menetet csavarjon, de még ne vegye le őket teljesen. Csak akkor csavarja ki őket teljesen, amikor már ott tart, hogy leveszi a kereket a járműről.
Az emelőt általában a defektes kerék mellett az alváz alá kell helyezni. Sok jármű alvázát műanyag öntvény borítja, amely bizonyos helyeken nem fedi be a fémet, hogy oda lehessen tenni az emelőt. A biztonságos emelés és a jármű sérülésének elkerülése érdekében kövesse a jármű kézikönyvében leírt utasításokat az emelő elhelyezésére vonatkozóan.
Annak érdekében, hogy az emelő ne süllyedjen be a jármű súlya alatt, és ne dőljön el, helyezzen egy kisméretű, 5x15 cm-es fadarabot az emelő alá, mielőtt emelni próbálja a járművet. Ez különösen aszfalton lehet hasznos trükk. Amikor az emelőt megfelelően beállította, emelje a járművet addig, ameddig a defektes kerék nagyjából 15 cm-rel a talaj fölé emelkedik. A jármű emelése során vagy után, a szerelést végző személy teste nem kerülhet a jármű alá.
Most már teljesen lecsavarhatja a kerékanyákat. Mivel előzőleg már meglazította őket, most már kézzel is le tudja őket csavarni.
Fogja meg az abroncsot a futófelületnél, és húzza óvatosan maga felé, ameddig le nem jön a mögötte lévő kerékagyról. Fektesse az oldalára, hogy ne tudjon elgurulni.
Tegye fel a pótkereket a kerékagyra, és illessze a tárcsát a csavarokhoz. Nyomja óvatosan, amíg a csavarok láthatóvá nem válnak a tárcsában.
Tegye vissza a kerékanyákat a kerékcsavarokra, és kézzel húzza meg őket. Miután mindet feltette, még egyszer ellenőrizze mindet, és húzza meg őket, amennyire csak tudja. A kulccsal majd akkor szoríts meg őket, amikor visszaengedte a járművet a talajra.
Az emelővel engedje le a járművet annyira, hogy a pótkerék a talajon álljon, de a jármű teljes súlya még ne nehezedjen a kerékre. Ekkor a kulccsal húzza meg a csavarokat az óramutató járásának megfelelően, amennyire bírja. Teljes testsúlyával nehezedjen a kulcsra.
Engedje le a járművet teljesen a talajra, és vegye ki az emelőt. Húzza meg a csavarokat még egyszer a kulccsal, hogy a lehető legszorosabbak legyenek.
Ha a defektes kerékről levett dísztárcsa a pótkerékre is felszerelhető, helyezze fel ugyanúgy, ahogyan levette. Ha nem szerelhető fel, tegye el a gumival és a felszerelésekkel együtt.
Ön előtt fekszik az emelő, a kerékkulcs, a kitámasztó ékek, a defektes kerék, és esetleg egy dísztárcsa. Ne felejtse el mindet visszatenni a járműbe, mielőtt továbbindulna.
Ellenőrizze a nyomást a pótkerékben, hogy biztonságosan tudjon továbbhaladni. Ha a guminyomás nem megfelelő, azonnal hajtson (lassan) szerelőhöz.
Az ideiglenes pótkerekek nem alkalmasak nagy távolságok megtételére vagy nagy sebességgel történő autózásra, ezért vezessen óvatosan, amíg eljut egy gumiszerelőhöz. A szakember meg tudja mondani, hogy a gumi javítható-e, vagy pedig ideje lecserélni.
Vous voulez en voir plus ? Szeretne többet megtudni? Vissza az összes gumiabroncs tipphez