A magyar autósok tisztában vannak azzal, hogy a jól működő fékrendszer és a megfelelő gumiabroncsok nélkülözhetetlenek a biztonságos közlekedéshez. Iparági felmérések szerint az autósok az abroncsok minőségét harmadik helyre sorolták a biztonságot érintő tényezők között. A lista tetejére egyértelműen a fékrendszer került. Hogyan gondoskodhatunk arról, hogy ezek az alkatrészek megfelelően működjenek, és milyen gyakran kell ellenőrizni az állapotukat? Az alábbiakban választ adunk ezekre a kérdésekre, és másokra is.
A vezetők többnyire nagyobb biztonságban érzik magukat, ha meggyőződtek arról, hogy a gumik tökéletes állapotban vannak. A megkérdezettek többségének azonban sajnos nem szokása a gumik állapotának ellenőrzése - mindössze 39%-uk szokta „időnként” ellenőrizni a guminyomást, és csak minden tizedik autós teszi ezt meg egy hosszabb út előtt. Mire kell figyelni ahhoz, hogy ne induljunk útra hibás gumikkal?
Cserélni vagy nem cserélni? Azon túl, hogy ellenőrizzük, hogy nem túl magas vagy alacsony-e a guminyomás, figyelmet kellene fordítanunk a futófelület állapotára is. A profilmélység ugyanis az elhasználódás legbiztosabb mutatója. A magyar törvények pontosan meghatározzák azt a minimális profilmélységet (1,6 mm), amely még megfelelőnek tekinthető. Ne felejtsük el azonban, hogy ez a minimális érték! Az optimális profilmélység 3 mm nyáron, és 4 mm télen. Szintén fontos megjegyezni, hogy az autó egyéb hibái - például nem megfelelő futómű beállítás - esetén a gumik nem egyformán kopnak az első és a hátsó kerekeken.
Hogyan mérjük a profilmélységet? A profilmélység méréséhez szükséges speciális műszerek a FirstStop autószerviz központokban is megtalálhatók. Ezt a kis eszközt bárki megvásárolhatja, és rendszeresen ellenőrizheti vele a gumik állapotát.
A kopott futófelületű gumikat nem kell mindenáron kidobni. Fel lehet újítani vagy újra lehet futózni őket. Hogyan történik ez?
A gumi 80%-át általában a köpeny, tehát a mechanikus struktúra teszi ki (úgynevezett karkasz). Miközben a futófelület elkopik a használat során, a karkasz jó állapotban marad. Ilyen esetekben újrafutózást lehet végezni, vagyis új futófelületet lehet adni egy régi abroncsnak. Egy abroncsot azonban nem szabad többször újrafutózni. Biztonsági okokból a szakértők ezt nem javasolják.
Az újrafutózási módszereket meleg és hideg módszerekre lehet osztani. Az elsőhöz a vulkanizáló műhelyeknek drága sablonokra van szükségük, ezért a hideg módszert gyakrabban használják. Ennek keretében a régi karkaszt új futófelülettel látják el.
A fékek kopása normális jelenség, amely minden autónál jellemző. Sajnos a vezetők hozzászoknak ahhoz, hogy a féktávolság egyre nagyobb, de ez végzetes is lehet, különösen a téli hónapokban. Ezért állítják a szakértők, hogy 15.000 kilométerenként ellenőriztetni kell a fékrendszert.
Az autó által fékezéskor adott hangokra is figyelni kell - a szokatlan hangok azt jelenthetik, hogy a fékbetéteket cserélni kell. Ez a leggyakrabban előforduló meghibásodás. A fékbetétek cseréjével nem szabad sokat várni. A betétek kopása miatt a féktárcsák is tönkre mehetnek, amelyeket sokkal drágább megjavítani.
A fékfolyadék a fékrendszer másik fontos eleme, amelyet időnként ellenőrizni kell. A felhígult folyadék az egész rendszer túlmelegedéséhez vezethet, és ha ez bekövetkezik, az autóval nem lehet fékezni. A fékfolyadék állapotát bármelyik szervizben ellenőriztetni lehet, ami abból áll, hogy a szerelők megmérik a folyadék forráspontját. Ha túl alacsony, akkor a fékfolyadékot ki kell cserélni.
A közúti közlekedés biztonsága, ideértve az autó fékrendszerének és a gumiabroncsoknak az állapotát is, egyre inkább a vezetési stílustól függ. A vezetési stílus befolyásolja a fékbetétek és a gumik futófelületének kopását. A takarékos vezetési stílus, amelyet „ökovezetésnek” is neveznek, együtt jár azzal is, hogy elvégezzük az autó napi megelőző karbantartását és ez még a pénztárcánkat is kíméli.
Először is ne autózzunk üres sebességfokozatban, és szokjunk rá a motorfék használatára. Így nem csak kevesebbet fog fogyasztani az autó, hanem a fékeket is kíméljük. Ugyanez vonatkozik a menet közben történő fékezésre - a finom és nem hirtelen fékezések meghosszabbítják a fékek élettartamát.
Mire kell figyelni? Ne autózzon fölösleges csomagokkal, amelyek túlterhelik az autót. Megálláskor mindig állítsa le a motort, még egészen rövid időre is.
Indulás előtt nincs szükség a motor melegítésére. Ezen kívül mindig használja ésszerűen a légkondicionálást!
Vous voulez en voir plus ? Szeretne többet megtudni? Vissza az összes gumiabroncs tipphez